Obraz

AKUMULATOR W SAMOCHODACH Z SYSTEMEM START-STOP

Jeżeli w samochodzie jest tzw. system start-stop – system włączający i wyłączający silnik automatycznie np. na postoju,na skrzyżowaniu, na światłach (nie mylić z guzikiem start-stop służącym do ręcznego uruchomiania i gaszenia samochodu) to samochód potrzebuje akumulatora wzmacnianego przeznaczonego do tego typu samochodów. Związane jest to po pierwsze z tym, że średnia ilość rozruchów w trakcie użytkowania auta z tym systemem jest kilkukrotnie wyższa niż w tradycyjnych samochodach, po drugie samochody te wyposażone są najczęściej w inteligentny system zarządzania akumulatorem BMS oraz system odzyskiwania energii z hamowania, które zmieniają napięcie ładowania wraz ze stanem naładowania akumulatora. Skutkuje to często tym, że akumulator dostaje wyższe niż standardowe napięcie ładowania. Dla standardowych akumulatorów oznacza to zdecydowanie szybsze zużycie.

Wyróżniamy dwa typy akumulatorów do systemów start-stop. Akumulatory EFB – w technologii elektrolitu płynnego z wzmacnianą płytą dodatnią oraz akumulatory w technologi AGM potocznie zwanej żelową, gdyż elektrolit poprzez uwięzienie w matach szklanych przyjmuje konsystencję żelu. By sprawdzić jaki akumulator masz obecnie w samochodzie poszukaj na nim oznaczenia EFB lub AGM, Gdy go nie ma – zrób eksperyment. Wymontuj akumulator i poruszaj nim. Jeżeli czujesz, że w środku jest ciecz jest to akumulator w technologii EFB, jeżeli natomiast nic się nie przelewa to prawdopodobnie masz do czynienia z akumulatorem w technologii AGM.

Obecne rekomendacje producentów są następujące – jeżeli oryginalnie w samochodzie zamontowany akumulator EFB to możemy zamontować akumulator EFB lub AGM, natomiast akumulatory w technologii AGM powinniśmy zastąpić jedynie akumulatorem AGM. Akumulatory AGM ze względu na to, że „nie lubią”wysokich temperatur są montowane najczęściej w bagażniku lub w kabinie pasażerskiej. Jednak coraz więcej producentów montuje oryginalnie akumulatory AGM w zabudowie silnika izolując miejsce montażu grodziami i pokrowcami termicznymi.

UWAGA!!! Na podstawie naszych wieloletnich doświadczeń, zdecydowanie odradzamy wstawianie zwykłego akumulatora kwasowego w samochodach z systemem start-stop. Skutkuje to pojawianiem się błędów systemowych oraz prowadzi do bardzo szybkiego zużycia akumulatora. System BMS powoduje, że nawet ręczne wyłączanie systemu nie chroni akumulatora. Mieliśmy przypadek kiedy w samochodzie marki BMW klient włożył zwykły akumulator i po 3 miesiącach przyjechał na reklamację. Reklamacja została odrzucona, gdyż akumulator został wygotowany. Było to efektem wysokiego prądu ładowania, którym akumulator był doładowywany przez system BMS.

WAŻNE!!! Producenci samochodów i producenci akumulatorów rekomendują przy wymianie akumulatora w samochodach z system start-stop zakodować wymianę akumulatora w komputerze. Nasz serwis również rekomenduje takie postępowanie i na życzenie klienta wykonuje taką usługę.